KalMnY sHokR@n

ahln b kol zwarna el keram

lw kont 3odw ed5ol el montada w zabt nafsk

ama lw kont deef f shark w sagl m3ana.... w 3esh 7yatk

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

KalMnY sHokR@n

ahln b kol zwarna el keram

lw kont 3odw ed5ol el montada w zabt nafsk

ama lw kont deef f shark w sagl m3ana.... w 3esh 7yatk

KalMnY sHokR@n

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

yousef EL Sebai
beauty girl
dr:miro
MoOn::-SaMeH-::LOver
8 مشترك

هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟

Admin

العمل/الترفيه : DENTISTRY 2 @ MIU

هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟ Empty هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟

مُساهمة من طرف MoOn::-SaMeH-::LOver الأحد سبتمبر 13, 2009 8:00 pm

موضوع للنقاش الهادف امل من الجميع المشاركة باراءهم الفتاة في نظر اهلها جوهره غاليه لاتقدر
    بثمن ولكن هل هذا عذر او سبب في غلاء المهور

ظاهرة تفشت في مجتمعنا وتحتاج لمناقشة الأسباب التي جعلت هذه الظاهره تزداد يوماً بعد يوم

احببت ان اطرحها في منتدانا ونناقشها سوياً للبحث عن الأسباب وماهي الحلول من وجهة نظركم ؟؟

لا شك ان المهر له حكمة إلهيه وهي تعبير خاص عن مكانة الحياة الزوجيه ورفعة شأن الفتاة

وإيماء برغبة الشاب الزواج منها قال الرسول صلى الله عليه وسلم (خير الصداق ايسره)

ولكن مانلاحظه في هذا الزمان يصل مهر الفتاة لأرقام خيالية وخارجه عن المألوف وتكاد لاتصدق !!

فـ هل مهر الفتاة دليل على قيمتها او على قيمة غلاوتها عند اهلها او لمن يتزوجها ؟؟

او انها مجرد تقاليد لا معنى لها وجدت في زمن يطغى عليه المظاهر والبذخ والمفاخره بين الناس ؟؟

سؤال يبحث معظم الشباب عن اجابه له دوماً

ما الذي يحدد قيمة المهر ؟

هل هو مستوى جمال الفتاة او اصلها او المستوى التعليمي او المادي ... الخ

ومن المسؤول عن هذا الأمر هل هو ظلم الأب وجشعه وطمعه لبناته كسلع للمتاجرة بها او بيعها

او عدم بيعها ابداً في حالة ان تكون موظفه لأنه يراها كبنك متنقل !!

او ان هذا الموضوع يرجع الى الفتاة نفسها لانه يصبح مصدراً للمفاخرة بين بنات جنسها

واعتقاد بانها ستتميز عنهن كلما زاد قيمة مهرها !!

....

قال الرسول عليه الصلاة والسلام (اكثرهن بركة ايسرهن مؤونه)

قضية غلاء المهور جزء بسيط من عدة قضايا تعرقل الزواج وتصعب الأمر على الشباب

اسئله محيره تراود الشباب وتختلف اسبابها لدى الفتيات احببت طرحها ومناقشتها معكم

اتمنى اجوبه صادقه من البنات ومن الشباب هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟ 871843
    مشرف
    مشرف

هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟ Empty رد: هل مهرالفتاة دليل على قيمتها ؟؟؟

مُساهمة من طرف dr:miro الأحد سبتمبر 13, 2009 8:34 pm

موضوع حلو اوى وكويس انك تفتحه عشان نتناقش فيه وبصراحه كل الاسباب اللى انت قولت عليها بتحصل

يعنى انا نفسى بشوف مثلا ابهات عايزين مهر بنتهم يبقى عالى عشان يقولك ايه نتفاخر بيه قدام الناس والبنت تيجى تقول دا انا صحبتى مهرها كذا يبقى انا لازم مهرى يكون اعلى منها وصدقنى دى كلها حاجات انا من وجه نظرى ان سببها التظاهر بالبذخ والتفاخر قدام الناس

انا عن نفسى دايما بابا بيقولى انا مش عايز عريس هيدفع كام المهم هو شخصيته عامله ازاى وهيقدر يحافظ عليكى بعد كده ولا لا ودى اهم حاجه

انما اللى بيحصل دلوقتى اننا بقينا فى مزاد واللى يدفع اكتر هو اللى يشترى وانا بجد مش بحب الاسلوب ده خالص لان البنت كده كانها سلعه الواحد بيشتريها

وكمان انا شايفه ان الجواز ده يعنى اتنين بيحبو بعض واكيد لازم يكون فيه توافق فى المستوى الاجتماعى ده المهم والمفروض ان ما يكنش المهر هو سبب لرفض عريس يتقدم وساعات من كتر ما البنت بترفض العرسان للسبب ده بتقعد فى الاخر ومش بتلاقى حد يتجوزها وتيجى فى الاخر يقولولك مش عارفين ليه نسبه العنوسه زادت فى مصر

الشباب موجود والبنات موجوده بس المشكله دايما بتكون فى المهر ويا عينى تلاقى الشباب يقعدو يشتغلو لحد ما يوصل لحاجه وتلاين سنه ولا اربعين سنه ويكون ساعتها مش قادر يتجوز

معلش انى طولت عليكو بس اللى انا عايزه اقوله ان مش شرط يكون المهر كبير فيه بنات بيكون مهرها كبير وفى النهايه بتعيش عيشه مش كويسه وفيه ناس تانيه بتكون بدئاها بدون ولا حاجه وبتكون حياتهم سعيده هو الاهم ان العريس يكون فى نفس المستوى الثقافى والاجتماعى ومش شرط هيدفع كام
    Admin

العمل/الترفيه : DENTISTRY 2 @ MIU

مُساهمة من طرف MoOn::-SaMeH-::LOver الأحد سبتمبر 13, 2009 8:39 pm

كلامك صح يا ميرو ورأيك سليم 100 % صح الجواز ده توافق فى كل حاجه وتوافق فى المستوى الإجتماعى كمان والبنت زى مانتى قلتى مش سلعه علشان اللى يدغع اكتر هو اللى يتجوزها بجد رأيك سليم وانا مستنى رأى باقى الأعضاء
    beauty girl
    beauty girl
    عضو سوبر
    عضو سوبر

مُساهمة من طرف beauty girl الأحد سبتمبر 13, 2009 8:40 pm

جميل اوى موضوعك
    وبجد موضوع هادفSmile
    وانا رايى شبيه لراى ميرو لان عمر ماكان المهررر ايمه البنت
    يعنى مثلا افرض المهرر بى مليون جنيه دا معناه مثلا ان البنت ثمنها مليون جنيه طيب ماهو ممكن يكون معاه 10 مليون مش واحد بس يعنى مش هاتفرق معاه لو دفاعها وبعدين وال ملاين الدنيا تسوى قيمه البنت
    وغير كدا حابه اوضح حاجه
    فى بنات ممكن ما تعملش قيمه ودا لانهم بيشتروا راجل
    يعنى هما ادولوا بتهممم وال هى اغلى حاجججه يعنى مابقاش فى حاجه تهون لان خلاص ادولوا اغلى حاجه وال هى البنت

انا بشوف ان دا كله بيتوقف على حاجه واحده وهىىى صحه الاختيارر
    يعنى لو بيحبها وهما واثقين فيه فا لو مهرها 10 جنيههه فا صدقونى ها يحافظ عليها والعكس صحيح كماااان

SmileSmile:
    واتمنى اكون قدرت اوضح وجهه نظرىىSmileSmileSmile:
    beauty girl
    beauty girl
    عضو سوبر
    عضو سوبر

مُساهمة من طرف beauty girl الأحد سبتمبر 13, 2009 8:41 pm

وفى حاجه عاوززة اضفهاSmileSmile
    وهىى اراده ربنا فوق كل شىSmileSmileSmileSmile

ونصيبك هاتشوفه هاتشوفهSmileSmileSmile
    yousef EL Sebai
    yousef EL Sebai
    Admin

العمل/الترفيه : انت مالك

مُساهمة من طرف yousef EL Sebai الأحد سبتمبر 13, 2009 8:44 pm

والله يا ميرو انتى كلامك ده عين العقل والبنات اللى بيفكروا كده زيك مش كتير وفعلآ زى مانتى بتقولى الواحد لو هيعمل كل اللى الناس بتحكى فيه ده يبقى هيتجوز على تلاتين اربعين سنه والبنات هتعنس بس برضو يعنى انا عن نفسى لو طايل اجيب لعروستى نجمه من السما مهر هجيب لان دى قبل ماتكون عروستى فهى حبيبتى اللى لايمكن هستخسر فيها اى حاجه
    وبجد يا سامح موضوع مهم وحلو اوى
    dr.shaza hamdy
    dr.shaza hamdy
    مشرف
    مشرف

العمل/الترفيه : dentist

مُساهمة من طرف dr.shaza hamdy الأحد سبتمبر 13, 2009 11:07 pm

انا بضيف رايى ل راى ميرو بس عاوزه اقول حاجه كمان معنى ان الاب بيقولوا على مهر غالى دا مش معناه انهم بيبيعوا بنتهم او انهم بيتفاخروا او كده بالعكس دووول بيحافظوا عليها لان معلش يا جماعه انا واحده و شايفه الشياب الوقتى ادامى قليل اوى اللى بقى يعرف ربنا بيحافظ على صلاته فى الجامع بيتقى ربنا فى كل حاااجه بيعملها فى حياته علشان كده دا بيبقى خوف من الاهل على بنتهم لن فعلا دا واقع و ياريت اكوون وصلت جزء بسيط من رايى
    nada
    nada
    عضو سوبر
    عضو سوبر

العمل/الترفيه : student

مُساهمة من طرف nada الإثنين سبتمبر 14, 2009 12:21 am

موضوع حلو أوى يا سامح
    و انا بقى من رأيى ان مهر البنت مش بيدل على قيمتها لأن طبعا مش كل حاجة هتبقى فلوس انما ده عشان يحافظوا عليها لكن مفيش حاجة ممكن تدل على قيمة البنت و كماان مش لازم ان المهر يبقى غالى أوى كده و المهم ان الشاب ده يحافظ عليها و يصونها و حتى لو كان مهرها مش غالى و اكيييد مفيش حاجة بتحدد قيمة المهر و المسئول عن كده هو مش طمع الاب او جشعه بس دى حاجة عشان يحافظ بيها على بنته و لكن مش بيساوى قيمتها و لا انه بيتاجر بيها ولا بيبعها
    و البنت مش اللى بيميزها قيمة مهرها يعنى ممكن بنت مهرها مش غالى بس سعيدة فحياتها و فى بين الطرفين توافق فكل حاجة و دى اهم حاجة , و ممكن بنت مهرها يكون غالى بس حياتها مش مستقرة ومش سعيدة يعنى دى مش حاجة تتميز بيها البنت , يارب يكون عجبكم رأيى و يوصل
    osama hassan
    osama hassan
    مشرف
    مشرف

العمل/الترفيه : فى سنة تانية صيدلة ال ZU

مُساهمة من طرف osama hassan الإثنين سبتمبر 14, 2009 9:33 am

والله يا سامح موضوع حلو اوى
    وانا تفسيرى للمهر الكبير ان الاب بيفكر ان لما العريس يدفع مهر كبير يبقى كدة بيحب بنته وشاريها

ودى وجهات نظر وبتختلف من اب ل اب تانى

وبتختلف حسب المستوى الاجتماعى وعشان كدة ماينفعش يبقى فى فرق
    فى المستوى الاجتماعى

ومش هاضيف حاجة بعد اللى اتقال
    دمعه حزن
    دمعه حزن
    عضو نشيط
    عضو نشيط

العمل/الترفيه : تانيه-اداب انجلش

مُساهمة من طرف دمعه حزن الأحد سبتمبر 27, 2009 6:40 pm

انا مع راى ميرو اكيد المهر الكبير ده مجرد حاجه بس للتفاخر قدام الناس هى العنوسه كترت ليه عشان تفكير الناس بقى غلط
    وبردو فى حاجهه مابتعجبنيش ان ممكن البنت تختار الولد عشان كليته ويمكن معظم الاراء الا سمعتها كده او عشان فلوسه او عشان ولد امور بس قليل اوى من البنت الا ممكن تختار واحد وتكافح معاه لحد مايوصلوا للا هما عايزينه
    بس انا دايما بابا بيقولى انا لا عايز عريس غنى ولا عايز مهر كبير انا عايز واحد يحافظ عليكى وتبداوا حياتكوا سوا
    بس نصيحه منى يابنات لازم لما نفكر فى الشخص نفكر فيه من ناحية الشخصيه وتقربه من ربنا دول اول حاجه لازم نفكر فيها

الوقت/التاريخ الآن هو السبت مايو 11, 2024 10:11 pm